„Ouăle se vând la poarta fermei cu 0,18 lei, fără TVA, dar ele ajung pe rafturile magazinelor cu 0,4 lei şi chiar 0,7 lei pe bucată. Producătorii pierd practic de două ori, odată că vând mult sub preţul de cost, iar a doua oară pentru că nu au rulaj şi există stocuri imense de ouă. Facem eforturi imense să rezistăm”, a precizat Ilie Van.
De asemenea, acesta a mai precizat că singura soluție pentru a recupera pierderile este creșterea exporturilor la ouă.
„Exportăm în ţările arabe şi africane şi mai puţin în ţările UE, în jur de 10-15 milioane de ouă lunar, o cantitate insuficientă pentru a putea să ne redresăm. Situaţia este foarte grea în sector şi de aceea cerem sprijin autorităţilor să nu mai taxeze doar producătorii pe toate părţile, iar pe comercianţi doar o dată. Practic, producătorii nu se pot lupta cu marile reţele de magazine”, a spus şeful UCPR, subliniind că situaţia este similară şi pe piaţa cărnii de pasăre.
În preajma sărbătorilor consumul de ouă crește cu 50%, ajungând până la 160 de milioane de ouă, față de un consum într-o perioadă obișnuită care este de circa 100 – 110 milioane de ouă.
România are în total circa 150 de producători de ouă, dintre care 35 sunt de mari dimensiuni, aceştia realizând 85% din producţia industrială românească. Producţia anuală de ouă se ridică la circa 1,36 de miliarde bucăţi.