Podul va avea 2 benzi pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Costurile construcţie se estimează că vor fi peste 250 de milioane de euro.
Proiectul a fost finanţat din Fonduri Europene, a beneficat de împrumuturi de la Banca europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar României a contribuit cu circa 33 de milioane de euro.
Costruit de firma spaniolă FCC, podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia). Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule ar urma să traverseze anual podul Calafat-Vidin.
Podul va putea fi traversat doar plătind taxa de 6 euro în cazul autoturismelor, dar ajunge la 37 de euro pentru camioanele cu patru şi mai multe axe – 37 euro. Pietonii şi bicicliştii vor traversa gratuit noul pod.
În momentul de faţă, România şi Bulgaria sunt legate de un singur pod pe toată lungimea porţiunii comune a Dunării – 470 km. Acesta se află între Giurgiu şi Ruse şi a fost inaugurat în anul 1954, având doar o singură bandă pe sens.