Un ,,drum naţional” din estul României de aprox. 40 km, este de pământ. Acest lucru nu este surprinzător, deoarece, în România, aproape 35.000 kilometrii de drumuri publice, nu sunt asfaltate, în cel mai bun caz, fiind pietruite.
România are o reţea de drumuri publice de peste 40%, adică 84.185 kilometrii, formată din drumuri pietruite sau de pământ iar jumătate din şoselele existente, modernizate, au atins deja durata de serviciu depăşită, aşadar acestea sunt pline de gropi şi denivelări. Datele provin de la Institutul Naţional de Statistică de la sfârşitul anului 2012.
Sâmbătă premierul Victor Ponta, prezent la inaugurarea lucrărilor de modernizare a drumului naţional 29 Botoşani-Suceava, a menţionat că în 2014 trebuie asfaltat şi ultimul drum naţional de pământ din ţară, adică drumul naţional 24C Rădăuţi Prut-Manoleasa, potrivit Mediafax.
„La anul trebuie să punem banii pentru asfalt. Trebuie să facem ca în România să nu mai fie niciun drum naţional de pământ. Acesta e ultimul şi cred că e ruşinos pentru România să aibă drum naţional de pământ“, a spus acesta.
Mai mult de 11.000 de km de drumuri de pământ
Aproximativ 13% din drumurile publice din România, echivalentul a 11.275 de kilometri, sunt drumuri de pământ, potrivit datelor de la Institutul de Statistică.
Potrivit datelor publicate de către Banca Mondială şi de CIA World Factbook, serviciu al instituţiei americane care oferă informaţii statitice generale despre statele lumii, în Bulgaria, numai 1,4% din drumurile publice, adică 277 km, mai sunt de pământ. Franţa spre exemplu a reuşit să asfalteze fiecare drum public „În Franţa există peste 1 milion de kilometri de drumuri, iar francezii au ajuns cu asfaltul în orice colţ al ţării. Pe unele şosele într-adevăr există un asfalt foarte subţire, dar nu mai există niciun drum de pământ sau de piatră“, spune Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).
România are 84.000 de km de drumuri publice, numai 28.000 de km au fost modernizaţi, ceea ce presupune că au fost reparaţi. Totuşi aproape jumătate, conform datelor oficiale de la Institutul de Statistică, au deja durata de serviciu depăşită. Care poate fi cauza acestui fapt?
„Durata de serviciu este o noţiune destul de relativă, însă în principiu presupune că s-a circulat pe respectivul drum, practic s-a făcut serviciul, şi acesta s-a deteriorat. Sunt drumuri însă care nu se deteriorează din cauza serviciului, ci din cauza vârstei. După 15 ani de la data turnării asfaltului, acesta nu mai are aceleaşi proprietăţi“, explică Dobre de la ARACO.
Autostrăzi fragmentate
La capitolul autostrăzi, România stă şi mai prost. În prezent există doar 548 de km de autostradă, deşi primii kilometrii au fost construiţi în urmă cu mai mult de 30 de ani, înaintea Revoluţiei.
După ce România a beneficiat de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, ritmul de construcţie al autostrăzilor a fost în sfârşit accelerat.
Până la sfârşitul acestui an, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România s-a angajat să mai inaugureze alţi 100 de kilometri de autostrăzi în vestul ţării, pe Coridorul IV paneuropean, astfel că România ar putea intra în 2014 cu o reţea de autostrăzi de peste 650 de kilometri. Cu toate acestea peisajul general este mai degrabă compus din bucăţi de autostradă, cu tronsoane scurte, de maximum 20-30 km şi aparent fără nicio legătură una cu alta.
SURSA: Ziarul Financiar