„Senatul a adoptat luni, în calitate de Cameră decizională, proiectul de lege care clarifică cine și în ce măsură răspunde pentru semnarea documentelor în administrațiile publice locale și județene. Actul normativ este rezultatul mai multor ani de dezbateri, reprezentanții Uniunii contribuind semnificativ la finalizarea amendamentelor formulate și de către Guvern”, a declarat senatorul UDMR, Cseke Attila, după votul final din plen.
Liderul grupului UDMR din Senat a declarat: ”Rolul conducătorilor din administrațiile locale este de a stabili strategia, direcția de desfășurare a activităților, iar elaborarea proceselor de muncă este sarcina specialiștilor din administrații, cei care formulează propuneri pentru implementarea sarcinilor. Ei pregătesc documentația de specialitate, o avizează, propun spre aprobare liderului administrației locale. Însă, în prezent, aproape exclusiv primarul, președintele de CJ sunt cei care răspund pentru semnarea documentelor. Deși decizia privind aspectele tehnice, de specialitate – precum modalitatea de măsurare a unui teren, acordarea autorizațiilor de funcționare și construcție, stabilirea standardelor de construcție – nu este și nu poate fi responsabilitatea unui primar. Legea adoptată de Senat stipulează că semnătura primarului este un demers de autentificare a documentului emis și nu un aviz de legalitate sau de specialitate. Având în vedere faptul că documentul este elaborat de specialiști în domeniu, prin urmare ei trebuie să își asume și responsabilitatea”.
Potrivit afirmațiilor lui Cseke Attila, noua lege nu exclude responsabilitatea primarilor și președinților de CJ pentru documentele semnate de ei.
„Dacă conducătorul unei administrații semnează un document fără ca acesta să beneficieze de susținerea specialiștilor, nu este prevăzut cu semnătura sau avizul unui specialist în domeniu, atunci răspunderea îi aparține, deoarece a omis să ceară părerea unui specialist ori nu a ținut cont de părerea acestuia. În toate celelalte cazuri, când va fi vorba despre aprobarea unui document de specialitate prin semnătura liderilor administrației publice locale și județene, eliberarea acestor documente va fi responsabilitatea specialiștilor instituției”, a precizat senatorul UDMR.
Cseke Attila a mai adăugat că legea adoptată prevede, de asemenea, că nici o autoritate de control nu poate examina oportunitatea emiterii sau adoptării actelor administrative. Autoritățile de control pot examina doar legalitatea documentelor, dar stabilirea oportunității unei decizii aparține autorităților administrației publice locale sau județene. Senatorul UDMR consideră că acest aspect era important să fie clarificat deoarece, în numeroase situații, instituțiile de control au examinat și oportunitatea documentelor și deciziilor administrațiilor publice.
Leave a Reply