Muzeul de Artă Cluj-Napoca, în parteneriat cu Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” şi Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă”, vă invită participaţi joi, 20 decembrie 2012, ora 18:30, la evenimentul artistic desfăşurat sub genericul „Bradul nostru de Crăciun”.
Ansamblul coral „Junior Vip” a luat fiinţă în anul 1995, în cadrul Liceului de Muzică „Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca. În cei aproape 17 ani de existenţă, tinerii membrii ai corului au susţinut numeroase concerte, înregistrări, turnee naţionale şi internaţionale. Bucurându-se de un palmares impresionant, corul „Junior Vip” a fost invitat să colaboreze cu Opera Naţională Română, Opera Maghiară şi Filarmonica de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, el făcându-şi apariţia şi în cadrul unor emisiuni ale posturilor naţionale de radio şi televiziune.
Bradul expus va putea fi vizitat până în data de 13 ianuarie 2013.
Pericle Capidan (1869 – 1966)
Aurel Ciupe (1900 – 1988)
Anastase Demian (1899 – 1977)
Romul Ladea (1901 – 1970)
Eugen Pascu (1895 – 1948)
Alexandru Popp (1868 – 1949)Vernisaj: 6 decembrie 2012, ora 16
6 noiembrie 2012 – 13 ianuarie 2013
„Şcoala de la Cluj” este o sintagmă asociată în presa românească şi străină cu un dublu fenomen: afirmarea internaţională a unor tineri artişti care au studiat artele plastice la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca în ultimul deceniu şi contribuţia artistico-pedagogică tot mai însemnată a aceleaşi universităţi în spaţiul educativ din România şi din lume. Prezenţa artiştilor clujeni în unele dintre cele mai importante expoziţii, muzee şi galerii ale lumii, ca de pildă Centrul Pompidou din Paris, Tate Modern din Londra, MOMA din San Francisco, Bienala de la Veneţia, Haunch of Venison, Wilkinson etc., a suscitat interesul mediilor artistice, a colecţionarilor şi a presei de specialitate, care consideră acum Clujul ca un spaţiu cultural cu un aport semnificativ la configurarea artei contemporane internaţionale.
Aceste rezultate nu pot fi, însă, desprinse de direcţiile conceptualo-stilistice imprimate de mediul formator al acestei generaţii de artişti, Universitatea de Artă şi Design Cluj, precum şi de contextul special al Clujului, oraş cu istoria culturală cea mai semnificativă din Transilvania şi cu dinamica cea mai ridicată din România ultimilor ani din punct de vedere cultural.
Muzeul de Artă Cluj-Napoca îşi propune ca prin expoziţii succesive, care se vor derula pe parcursul a trei ani, să prezinte „antecedentele” generatoare ale „Şcolii de la Cluj”, pornind de la premisa existenţei unor direcţii conceptualo-stilistice propuse de mediile formative, respectiv corpul profesoral al şcolilor de arte plastice clujene din anul 1926 până în prezent.
O primă expoziţie va prezenta etapa inaugurală a acestui proces creativ, ilustrată de lucrări ale profesorilor din prima Şcoală de Arte Frumoase de la Cluj, care a funcţionat în perioada 1926-1931: Catul Bogdan, Pericle Capidan, Aurel Ciupe, Anastase Demian, Romul Ladea, Eugen Pascu, Alexandru Popp. Aceste lucrări provenite din patrimoniul muzeului nostru stau sub semnul figurativului, a preponderenţei figurii umane, marcate însă de inflexiuni ale modernităţii artistice – un tip de demers în care recunoaştem caracteristici ale Şcolii de la Cluj de azi.
Expoziţia face parte dintr-un program al muzeului care îşi propune prezentarea în expoziţii tematice a propriului patrimoniu, unele lucrări, aşa cum se întâmplă şi în expoziţia de faţă, fiind expuse pentru prima dată.
Muzeul de Artă Cluj-Napoca prezintă în perioada 14 noiembrie 2012 – 13 ianuarie 2013 expoziţia Greutăţi inerte a artistului Ciprian Mureşan, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români în spaţiul internaţional, cu participări în expoziţii la Bienala de la Veneţia, MOMA San Francisco, Tate Modern Londra, Műcsarnok Budapesta, Bienala tinerilor artişti de la Moscova, Paris, Milano etc. (Fişă de artist la http://www.plan-b.ro/galeria_files/cv_muresan.pdf)
Proiectul, special realizat de Ciprian Mureşan pentru prima sa expoziţie la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, propune într-o manieră conceptuală noi modalităţi de relaţionare cu o colecţie muzeală (colecţia de sculpură). Conţinând piese din diverse perioade ale istoriei artei româneşti, această expoziţie vorbeşte despre relativitatea valorilor, fragilitatea convingerilor şi poziţionarea noilor generaţii de artişti în raport cu teme şi abordări artistice consacrate.
Aparent, selecţia sculpturilor s-a făcut nu pe baze estetice sau tematice, ci din raţiuni ce ţin mai degrabă de legile fizicii, greutatea lor fiind necesară pentru a presa o serie de gravuri realizate de Ciprian Mureşan. Acestea descriu transformarea unui monument sculptural „belicos” într-unul „civil”, fiind inspirate de un fragment din povestea Funcţionarul invizibil, de Ilf şi Petrov. Alegerea artistului de a refuza accesul publicului la lucrările proprii, lucrări care stau la uscat sub presiunea unei părţi din colecţia de sculptură a muzeului, deschide publicului multiple interpretări contradictorii. O fi vorba oare de umilinţa şi recunoaşterea propriei neputinţe sau a lipsei de importanţă în faţa colecţiei construite în ani de zile, de conştientizarea fragilităţii propriilor producţii artistice sub presiunea „Istoriei artei”, ori de ignorarea funcţiei lor artistice şi folosirea altor calităţi, cele fizice, în detrimentul conţinutului lor cultural?
O altă intervenţie propusă de artist, sub acelaşi semn al relativizării şi interogării canoanelor tradiţionale, se va realiza prin introducerea unor cărţi între sculpturile şi soclurile lor din expoziţia permanentă a muzeului.
Una din secţiunile expoziţiei va fi dedicată prezentării unor producţii video realizate de Ciprian Mureşan în perioada 2006-2011, unele urmând a fi proiectate în premieră la Cluj-Napoca.
Expoziţia va avea o continuare la Galeria Wilkinson din Londra unde gravurile, ascunse acum privirii, vor fi expuse.
Proiectul face parte din programul „Parti pris”, în cadrul căruia personalităţi ale lumii culturale sunt invitate să propună expoziţii cu lucrări din patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, componenta critică şi cea de cercetare a acestui program fiind una esenţială.