Daniel Metz, aflat la conducerea companiei NTT DATA România, acum parte a gigantului japonez NTT Group, una dintre primele 50 cele mai puternice companii la nivel mondial – cu prezență în peste 50 de țări, a dezvăluit jurnaliștilor clujeni cum funcționează în interior o companie de IT puternică și care sunt resorturile care îi asigură un viitor prosper pe termen lung.
Piața IT-ul este încă la începuturi în România, în ciclu de creștere care va marca viitorul omenirii, iar la Cluj suntem în vehiculul potrivit întrucât avem un centru de competență pe IT și avem șansa să ajutăm evoluția țărilor din jur. Potrivit lui Daniel Metz, întrebarea care se pune acum e „ce facem să păstrăm IT-ul în Cluj?” pentru că presiunile generate de costurile tot mai mari fac ca multe companii să nu mai facă față.
Pentru aceasta e nevoie să fie atrase aici proiecte cu valoare adăugată foarte mare. „Cine nu are proiecte grele, iese de pe piață, pentru că nu își poate plăti programatorii. Noi am demarat o campanie de implementare a unor standarde internaționale. Să știe clienții să lucrezi în Cluj ca în Silicon Valley. Certificările oamenilor să fie la cel mai înalt nivel pentru că locația nu mai contează. Pe neamțul care are fabrica BMW – în care oricum n-au voie oamenii să lucreze – nu-l interesează că de gestiunea producției se ocupă o companie de acolo, din țară, sau una din România, atâta timp cât se lucrează la standardele cerute”, a declarat Daniel Metz.
Alături de nevoia de atragere a proiectelor mari, e foarte importantă și clarviziunea, un element care a convins japonezii ce deservesc 85% din cele mai mari firme la nivel global, să includă în divizia lor de IT (de top 5 mondial), fosta EBS România, fondată de Daniel Metz.
EBS a fost înființată în anul 2000, iar în 2002 și-a dezvoltat propriul sistem ERP (Enterprise resource planning). „Până în 2005 compania făcea servicii de programare, mi-am dat seama de atunci de problema resurselor umane, am anticipat-o, și am decis ca să creștem pe alte sectoare, cum este AMS, dedicat managementului resurselor companiei, domeniu în care astăzi peste 80% din IT-iștii din Germania lucrează, adică la optimizarea sistemelor existente deja în piață, întrucât e un proces complex. Astfel am reușit să atragem clienți precum BMW, Volkswagen etc.”, a adăugat CEO-ul NTT DATA România.
În anul 2006, EBS a devenit partener Microsoft, întrucât este foarte important ca să crești în piață, alipirea de nume mari, cu branduri mari.
Strategia a funcționat și a adus în 2007 primul contract cu BMW, iar în 2008 – cifra de 250 de angajați.
Când lucrurile mergeau bine, a apărut criza financiară globală, iar la finele lui 2008 apăreau primii clienți care nu-și plăteau facturile către EBS.
„Urma să am un discurs la final de an, despre viitorul IT-ului, iar toți din jur se întrebau dacă își vor primi salariile, dacă vor mai avea un loc de muncă. Atunci am luat decizia să acumulăm expertiză de business. Să știu ca programator ce e debit, credit, mărfuri, depozitare etc. Am spus că vom investi în SAP, cel mai mare sistem de gestiune a unei intreprinderi. Dacă în 2008 am avut 1,5 mil. de euro profit, în 2009 am raportat doar jumătate din acel profit, pentru că am investit în SAP. Astăzi peste 30% din Cifra de Afaceri ne vine din SAP, iar primul client pe acest sector a fost firma Porsche. Am discutat cu ei și ne-au sugerat că pe lângă enterprise IT, trebuie să știi ce se întâmplă și în autoturism, așa am dobândit și competențe de car IT. Am intrat în zona de embeded – a treia decizie mare pe care am luat-o, iar astăzi sunt 250 de oameni care fac acest lucru, doar pe acest sector. Practic noi știm și zona tehnică, și cea administrativă”, spune Metz.
Astăzi, peste 100.000 de oameni din România își primesc plata lunar prin sisteme de salarizare realizate de NTT DATA, care a investit peste 5 milioane de euro în dezvoltarea produselor proprii. Chiar și sistemul federal al Germaniei lucrează pe sistemele NTT DATA.
Compania a ajuns la 1450 de specialiști, iar până la finele lui 2017 va avea 1600 de angajați care deservesc 50 de clienți internaționali, 250 în România.
Negocierile dintre EBS România și NTT DATA au început în 2011 și au durat mai bine de doi ani – dar s-a meritat, consideră Daniel Metz.
„Numai în acest sediu, în care ne aflăm, avem 2 milioane de euro investiții în dotare, în sediul de lângă, dotarea trece de 2 milioane. Ca privat nu poți să bagi 4 milioane de euro în dotări ca să atragi oameni. Din ciupituri românești nu merge. Când eram pe cont propriu conduceam compania cu filele de buget în mână, și e greu să visezi atunci când ești cu un ochi spre viitor, iar cu unul spre foile de buget. A fost un port sigur NTT DATA și a contat încrederea lor în lider, în viziunea lui”.
În primele 7 luni ale anului în curs, NTT DATA România a crescut cu 51%. Compania face totul de la a gândi un produs până la a-l implementa. 56% din activitate e orientată pe AMS, iar 44% pe programare.
„Asta am gândit deja în urmă cu 3 ani, iar acum stau și mă bucur de rezultate. Acum planificăm lucrurile pentru următorii 3 ani. Tehnologia ne va invada agresiv viețile. Vom intra cu toată societatea într-o apă tulburată dacă nu știm să lucrăm pe ea. Foarte multe concerne se pregătesc deja să intre pe piața locală și nu ne mai putem permite să lucrăm cu minciunele, ne pedepsește bursa.”
Costuri uriașe cu forța de muncă
Nivelul de senioritate este ridicat la NTT DATA România, 32 de ani fiind vârsta medie a angajaților, dintre care 55% vorbesc germana. Proiectele mari solicită și expertiza de business a programatorului.
La nivelul resurselor umane, compania are o fluctuație de 6,58% – mult sub nivelul pieței, dar totuși mult pentru Daniel Metz întrucât un om înlocuit costă 8000 de euro. „Peste 10 oameni pleacă pe lună deși avem 20 și ceva care vin pe lună. 500 am angajat, 100 au plecat. E mult sub media pieței, dar pentru noi e mult. Sunt companii care au 25% fluctuație, vorbesc de concerne mari, cu prospecte atractive. Avem în HR 60 de oameni care au condus 3773 interviuri în 2016. Muncim de ne sar capacele doar pentru a ține oamenii în companie. Și mai avem 900 posturi de lucru libere, avem unde să creștem”.
Intrare pe pe piața sectorului public
Deși momentan are 0% din CA provenită din afaceri cu sectorul public, NTT DATA România se pregătește să atace piața, la fel ca alte mari concerne, întrucât și la noi în țară conceptul de smart city e tot mai atractiv pentru aleși.
Deja Daniel Metz se implică probono alături de NTT DATA în consiliul consultativ IT al Primăriei Cluj-Napoca.
„Concret deja am pus la dispoziția primăriei un clujean cu expertiză în străinătate, care sprijină departamentul IT. Acea persoană costă mulți bani. Și proiectul de consultanță pentru dezvoltarea inteligentă a orașului costă 100.000 e euro, e un proiect care va fi prezentat către sfârșitul anului, pentru care am decis să aducem aici un consultant din top 5 mondial. Văd mulți vorbitori care nu-și scot cardul din buzunar la bătaie. Noi oferim și expertiză pentru oraș, am și scos cardul din buzunar și ne implicăm activ în susținerea mediului academic”.
Daniel Metz este de părere că schimbările produse în societatea românească, mânate inclusiv de lupta anticorupție, vor aduce aici tot mai mulți giganți IT care să-și consume veniturile în Cluj-Napoca.
Leave a Reply