Oficialii chinezi aflaţi ieri la Bucureşti cu ocazia Forumului China – Europa Centrală şi de Est, au declarat că producatorii, procesatorii şi comercianţii de alimente pot face primii paşi pe piaţa din China, cea mai mare din economia mondială, prin intermediul comerţului electronic. În acest fel, se evită costurile mari de transport şi ulterior prin prezenţa la târguri şi expoziţii în spaţiul asiatic.
Preşedintele China Golden Paym Co. Ltd a declarat: „Piaţa virtuală şi site-ul alibaba.com au fost sucese din punctul de vedere al schimburilor comerciale. Volumul schimburilor comerciale făcute prin intermediul alibaba.com depăşeşte PIB-ul României. O asemenea cifră îţi dă imaginea asupra comerţului făcut printr-un astfel de site“.
Comerţul cu produse agroalimentare a crescut în mod constant în ultimii ani, prin intermediul, comerţului electronic şi în aceasta manieră ajung pe piaţa asiatică, produse precum cele din industria vinului sau cea a lactatelor.
Însă China este o piaţa aproape în totalitate necunoscută pentru companiile de agrobusiness românesc.În ultimii şase ani, livrările de produse agroalimentare româneşti către China nu au depăşit niciodată 2 milioane de euro. O ţară precum Franţa însă a livrat în primele nouă luni ale anului produse agroalimentare de peste 400 de milioane de euro către China.
Concentrarea pe marile aglomerări urbane este strategia principala pentru exporturile de produse agroalimentare, în China, luând în calcul costurile asociate transporturilor de mărfuri pe distanţe mari şi perisabilitatea produselor alimentare.
„În provincia Guangxi din sud-vestul Chine locuiesc 52 de milioane de oameni, este o regiune dinamică, iar economia a ajuns la 268 de miliarde de dolari, în timp ce valoarea exporturilor a fost de 29 de miliarde de dolari“, a explicat Ma Jixian, directorul general adjunct al departamentului de comerţ al provinciei Guangxi.
În această regiune sunt deja implicaţi investitori străini asociaţi cu oameni de afaceri local care dezvoltă 10.000 de proiecte-pilot de afaceri cu o valoare cumulată de 26 de miliarde de dolari., a spus acesta.
„Economia provinciei creşte de la an la an şi joacă un rol dinamic pe piaţa internaţională. În ultima vreme am văzut companii care au participat la târguri şi expoziţii în regiunea noastră şi printre ele au fost şi companii din România“, a adăugat el.
Competitivitatea producţiei locale în domenii precum cel al cerealelor, vinului sau al creşterii animalelor, a fost un aspect subliniat de reprezentanţii români ai agrobusinessului.
„România produce vinuri de calitate superioară, miere sau cereale. Avem 7,3 miliioane de tone de grâu, 10,4 milioane de tone de porumb, 1 milion de tone de orz, avem potenţial de export pentru că avem un consum la jumătate faţă de producţie“, a conchis ministrul agriculturii Daniel Constantin.
Alte declaraţii legate de contextul agrobusinesului au fost oferite de către Daniel Constantin, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale : ,,Îmi exprim convingerea că vom putea consolida relaţiile prin mai bună cunoaştere, ceea ce va duce la creşterea schimburilor comerciale. Agricultura este una dintre cele mai importante resurse pe care trebuie să le dezvoltăm.”
Acesta a mai spus că se vizează intensificarea investiţiilor şi intrarea companiilor locale pe piaţa chineză, indiferent de complexitatea contextului economic mondial. ,,Prin activităţile făcute în 2012 şi 2013 s-a deschis comerţul cu produse din carne pe axa România-China.
Piaţa chineză este şi ea interesată de creşterea de investiţii. Este vorba despre un potenţial de export de 14 milioane de capete de ovine, din care 9 milioane de capete de animale-matcă.”
,,România produce vinuri de calitate superioară, miere sau cereale. Avem 7,3 milioane de tone de grâu, 10,4 milioane de tone de porumb, 1 milion de tone de orz, avem potenţial de export pentru că avem un consum la jumătate faţă de producţie.”
Directorul general adjunct al departamentului de comerţ al provinciei Guangxi a declarat:
,,Provincia Guangxi se află în sud-vestul Chinei, iar aici locuiesc 52 de milioane de oameni. Este o regiune dinamică din punct de vedere comercial, în ultimii ani economia din provincia noastră a intrat într-un ritm de creştere ascendent. În 2012 economia regiunii a ajuns la 268 de milliarde de dolari, iar valoarea exporturilor la 29 de miliarde de dolari.În provincia noastră sunt multe firme din străinătate şi dezvoltăm împreună peste 10.000 de proiecte pilot care ajung la o valoare de 26 de miliarde de dolari.”
Acesta a explicat că în ultimii ani au apărut şi companii româneşti în regiunea Guangxi : ,,Economia provinciei creşte de la an la an şi joacă un rol dinamic pe piaţa internaţională. În ultima vreme am văzut companii care au participat la târguri şi expoziţii în regiunea noastră şi printre ele au fost şi companii din România.”
Acesta a subliniat printr-o metaforă, importanţa conectării între Vest şi Est :,,Trebuie să recreăm vechiul ,,Drum al Mătăsii” care conecta Vestul de Est. Sperăm că acest forum va aduce companii din România în regiunea noastră.”
SURSA: ZIARUL FINANCIAR (ZF)