Comisia Europeană pune la bătaie 11 miliarde de euro peste o lună, bani care pot fi accesaţi în domeniul conexiunilor diferitelor modalităţi de transport. Clujul ar putea să obţină din acest total circa 70 milioane de euro pentru dezvoltarea Aerportului Internaţional “Avram Iancu” Cluj, însă neînţelegerile dintre conducerea societăţii şi executivul Consiliului Judeţean Cluj riscă să blocheze întreg proiectul.
Pentru a putea accesa banii europeni cu un grad de cofinanţare de 85%, Clujul trebuie să depună în primul rând o cerere însoţită de nişte avize. Probema este că nimeni nu a dorit să-şi asume calitatea de lider al proiectului în faţa Comisiei Europene, mai ales în urma scandalurilor de corupţie care au afectat atât aeroportul, cât şi Consiliul Judeţean.
David Ciceo, directorul Aeroportului din Cluj-Napoca a precizat în cadrul şedinţei de CJ desfăşurată miercuri că doar Consiliul Judeţean Cluj este eligibi pentru a depune cererea la CE, în calitate de lider al asocierii cu Primăria Cluj-Napoca, Apahida, Aeroportul Internaţional şi CFR, cu toate că preşedintele interimar Vakar Istvan a sugerat că Aeroportul trebuie să joace acest rol întrucât ştie cel mai bine ceea ce se petrece în propria ogradă.
Executivul Consiliului Judeţean a acceptat în cele din urmă să fie lider al asocierii, însă doar cu condiţia obţinerii de către aeroport a unui număr de 14 avize, lucru care nu putea fi îndeplinit în termen de o lună, conform spuselor lui David Ciceo.
Printre motivele expuse de către arhitectul judeţului, Claudiu Şalanţă, se numără faptul că există nişte necorelări în studiul de fezabilitate final al proiectului intermodal, cum ar fi faptul că terminalul cargo era poziţionat iniţial în partea de Vest a Someşului, iar acum este chiar peste Someş, lucru care presupune implicit şi aşteptarea finalizării devierii râului, constituirea unui sens giratoriu şi multe alte lucrări care ar putea fi încheiate cel mai devreme în 2019. La acestea s-ar adăuga şi neclarităţi în legătură cu stabilirea situaţiei juridice a terenurilor care ar urma să fie afectate de lucrări.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horaţiu Cătărig, a subliniat că proiectul de parteneriat a fost văzut de consilierii judeţeni în urmă cu doar un sfert de oră. De asemenea, el a atras atenţia asupra faptului că Serviciul juridic nu a oferit explicit un aviz de legalitate asupra proiectului, lucru asumat de angajaţii CJ, care au admis că s-a petrecut o eroare materială. Cătărig a expus deschis existenţa unui conflict între aparatul de specialitate al CJ şi instituţia Aeroportului.
Participanţii la şedinţele de lucru desfăşurate în ultimele 6 luni la aeroport pentru constituirea sistemului intermodal de circulaţie la aeroport au afirmat că întotdeauna Consiliul Judeţean şi-a asumat rolul de lider al asocierii, însă acum refuză acest lucru.
În cele din urmă, consilierii judeţeni ai PNL au formulat un amendament prin care şi-au exprimat dorinţa de a-şi asuma rolul de lider al proiectului european, amendament aprobat cu 32 de voturi “pentru”.