Cea de a doua rectificare bugetară din 2013 aprobată în şedinţa de ieri a guvernului revizuieşte ţinta de venituri ale bugetului general consolidat cu 3,4 miliarde lei şi diminuează cheltuielile bugetului general consolidat cu 2,2 miliarde lei.
Veniturile prognozate sunt de 205,8 mld. lei (209,2 mld. lei în legea bugetului aprobată de Parlament şi 209,4 mld. lei după prima rectificare bugetară), iar cheltuielile de 221,8 mld. lei (222,6 mld. lei în programul iniţial şi 224,1 mld. lei după prima rectificare), deficitul bugetar urmând să crească la 2,54% din PIB (15,9 mld. Lei).
O rectificare în jos a ţintelor atât de severă, a alterat perspectivele pentru bugetul pe 2014, conform opiniei Consiliului fiscal, instituţia care prin lege, supervizează politica fiscală a Guvernului.Totuşi ţinta principală pentru acest an trebuie să rămână încadrarea în deficitul de 3% din PIB convenit în acordurile internaţionale.
Ministrul bugetului Liviu Voinea, a infirmat marţi, prognozele de venituri ale guvernului, care nu se arătau prea optimiste. Acesta a insistat că reducerea de venituri a fost cauzată de restructurarea Fiscului şi de faptul că domeniile care au asigurat creşterea economică nu au contribuit şi la creşterea veniturilor statului. Spre exemplu, exporturile cresc, dar exporturile necesită şi returnări de TVA.
Ratarea obiectivului iniţial de deficit ESA 95 de 2,4% din PIB, era cel mai probabil inevitabilă, a susţinut ieri consiliul fiscal, despre cea de-a doua rectificare bugetară. Este însă esenţial ca rezultatul execuţiei bugetare 2013 să asigure încadrarea în limita a 3% din PIB statuată de Pactul de Stabilitate şi Creştere astfel încât să poată fi evitată declanşarea unei noi proceduri de deficit excesiv, a arătat consiliul.
Prin ordonanţa de urgenţă de rectificare, se prevede o reducere a veniturilor estimate ale bugetului general consolidat cu 3,4 miliarde lei (comparativ cu parametrii aprobaţi în contextul primei rectificări bugetare) şi a cheltuielilor cu 2,2 mld. lei, ţinta de deficit bugetar fiind revizuită în creştere la 15,9 mld. lei (mai mare cu 1,2 miliarde lei, echivalentul a 0,2 puncte procentuale din PIB, faţă de prima rectificare din vară), respectiv 2,54% din PIB.
Cea mai mare revizuire în scădere în veniturile bugetului consolidat se înregistrează la nivelul veniturilor nefiscale, pe partea de acumulare, adică veniturile din activitatea companiilor statului, -1,65 miliarde lei, respectiv 0,2% la PIB. Revizuirea cumulată la nivelul veniturilor fiscale (-1,8 mld. lei) are drept surse principale estimarea unor încasări mai mici la nivelul accizelor (-901 mil. lei), urmate de TVA (-365 mil. lei) şi impozitul pe venitul persoanelor fizice (-308 mil. lei).
Dacă se elimină influenţa schemelor de compensare în lanţ a arieratelor bugetare (în sumă de 2,12 miliarde lei), atunci diminuarea cheltuielilor totale este cauzată în principal de reducerile operate la nivelul achiziţiilor de bunuri şi servicii (-744 miliarde lei) asistenţei sociale (-556 milioane lei) şi utilizării rezervelor existente la nivelul cuantumului bugetat al cheltuielilor cu dobânzile (-477 milioane lei), potrivit consiliului fiscal.
Cheltuielile de investiţii (care cuprind cheltuielile de capital, cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă, proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare şi alte transferuri de natura investiţiilor), scad la rectificare cu -1,2 mld. lei faţă de nivelul aferent rectificării bugetare anterioare.
Consiliul fiscal susţine că deţine, în continuare, rezerve serioase cu privire la posibilitatea de a realiza ţinta de final de an pentru veniturile din fondurile europene postaderare, în condiţiile în care cu trei luni înainte de finele acestuia nivelul intrărilor (5 mld. lei) reprezintă mai puţin de jumătate din suma estimată pentru întreg anul (12,1 mld. lei), iar estimările guvernamentale cu privire la performanţa de absorbţie au fost sistematic mai mari decât realizările.
SURSA: Ziarul Financiar (ZF)