ClujAzi

Fii informat!

RSC Consulting a construit din fonduri europene cea mai modernă școală de stewardese din România

Clujul poate să se mândrească deoarece aici au fost puse bazele pentru cea mai modernă și mai mare școală de însoțitori de zbor din România, acreditată de Ministerul Muncii şi Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care oferă certificare valabilă în toată Uniunea Europeană, dar și în afară. Proiectul a fost pus în practică de compania RSC Consulting cu ajutorul finanțării europene în valoare de 1,2 milioane de euro, accesată prin intermediul POSDRU.rsc consulting scoala

Pentru a sublinia amploarea proiectului, menționăm că dacă școala de însoțitori de zbor a Ministerului Transporturilor atestă 30 de persoane anual, proiectul RSC Consulting a pregătit complet peste 560 de tinere din toate regiunile țării în doar un an de zile, gratuit. Au existat peste 3.700 de femei înscrise pentru interviu, iar după o preselecție au fost invervievate în limba engleză 917 de persoane din Cluj, Suceava, Timișoara, București, Craiova, Galați, Sibiu, Pitești. La selecțiile pentru angajări au participat și persoane din alte țări.

Un asemenea curs de inițiere în pregătirea membrilor echipajului de cabină are o taxă de înscriere între 1500 și 2500 de euro, iar în străinătate un asemenea curs costă și 5000 de euro. Numai taxa de atestat costă 100 de euro plus TVA, iar proiectul clujean a oferit gratuit și transport la București, la examenul Autorității Aeronautice, cazare și masă pentru cursantele care nu erau din Cluj.

Acest proiect considerat model de succes de către POSDRU în România a crescut în timp ce alte școli în domeniu falimentau. Este totodată și singura școală de acest fel din Europa care a primit o asemenea finanțare. De altfel managerii de proiect au făcut și muncă de pionierat pentru că în legislația românească nici măcar nu era bine reglementată în nomenclatorul meseriilor această slujbă.

Școala de însoțitori de zbor a RSC Consulting este și cea mai modernă din România din punct de vedere logistic (singura cu simulator de avion), dar și al manualelor după care se studiază, unica organizație din țară care oferă și instruire și recrutare. Peste 100 de tinere au deja contracte de muncă foarte bine plătite la filme precum Gulf Air, Oman Air, German Wings, Ryanair, Wizzair, Flynas, Quatar Airways, British Airways, Etihad.

Pentru a ajunge acolo, beneficiarele au absolvit cursuri de supraviețuire în caz de amerizare, cursuri de supraviețuire în caz de foc și fum, cursuri de grooming, machiat, au învățat cum să se prezinte la un interviu specific pentru însoțitori de zbor (un asemenea curs costă în București 250 de euro), în condițiile în care nu jumătate din acestea au urcat la bordul unui avion.

Participantele la cursuri în proporție de 53% sunt absolvente de liceu, iar restul de 46% sunt cu studii superioare, 73% au vârsta cuprinsă între 18-24 de ani, iar restul între 25-35 de ani, 47% sunt studente, 36% în șomaj, iar 17% cu un loc de muncă, însă își doresc altceva.

După ce au terminat școala de la Cluj, absolventele trebuie să mai învețe apoi pentru examenul Autorității Aeronautice de la București, unde pot să obțină atestarea. Un procent foarte mare dintre ele sunt deja posesoare a acestui atestat, circa 80%, în timp ce altele au ales să amâne momentul examinării. Respectivul atestat atribuie unicitate școlii RSC Consulting, oferind drepturi similare cu cele ale unor alte școli din țări membre ale UE.

Potrivit Steluței Racolța, școala de însoțitori de zbor de la Cluj nu se încheie o dată cu conferința de final de proiect cu finanțare europeană. ”Suntem în trenziție, această școală se va numi Universifly. La capitolul sustenabilitate, pentru anul care începe ne dorim să ne concentrăm pe această construcție care a presupus multe eforturi fizice, intelectuale, financiare. Vom încerca să aducem la cursuri și cursante din alte țări, să le atragem prin oferta noastră. Suntem deja curtați de școli de însoțitori de zbor din state nemembre ale UE, care își doresc să încheie parteneriate cu noi, de cele mai mari companii producătoare de produse destinate însoțitorilor de zbor”, a anunțat Steluța Racolța.

”Am intrat în acest proiect cu un oarecare scepticism, însă sunt onorat că am făcut parte din colectivul de instruire al acestui proiect. Am spus scepticism pentru că m-am gândit la numărul mare de candidate. Am intrat ca instructor în teoria zborului și meteorologie. Am predat acest curs datorită experienței și acreditării profesionale în aviație: am lucrat și ca pilot și în dirijarea și controlul traficului aerian și supervizor-instructor pentru controlori de trafic aerian în trafic real și în simulator. Am fost acreditat și pentru cursuri de meteorologie aeronautică, în urma unor cursuri în Anglia. La urcarea în aeronavă, însoțitoarea de zbor spune câteva cuvinte: ”Suntem aici pentru siguranța și confortul dumneavoastră”. Ca să ofere siguranță, aceste însoțitoare de zbor au în spate sute de ore de pregătire, tehnici de supraviețuire, module de prim-ajutor, de urgență, evacuări, cunoștințe vaste în 3 luni de pregătire, luate de la zero. Cine ține aeronava în aer? sute de fete nu au știut acest lucru. La sfârșitul cursului au fost în stare să știe și principii de zbor, motoare de aviație, cunosc comenzile din cabina de pilotaj, circulația pe glob a maselor de aer, se vede pe ele că au siguranță mult mai mare. La examenul final, fetele au fost mult mai sigure, mai motivate și mai performante. 50% sunt studente, ceea ce înseamnă că au accesat o formă de pregtire, dar au avut un interes deosebit pentru această școală. Am aruncat fetele în apă, au trecut prin foc și fum, au folosit stingătoare, sunt total pregătite”, a declarat instructorul cpt. Mircea Căpușan.

Horia Simu, managerul Serviciului de Ambulanță, a pregătit cursantele pentru intervenția de prim-ajutor. ”Pentru mine a fost o provocare. Sunt fete care vin de pe băncile liceelor și facultăților, care nu au cunoștințe medicale. Trebuie să le bagi în cap ceea ce învață la o postliceală în 5 ani, în doar 3 luni sau o lună. Aceste însoțitoare de zbor, într-o situație de urgență pe avion – care poate să fie orice pe lângă cele 80% din cazuri când e vorba de atacuri de panică, isterie etc. mai apare și partea cea mai urâtă, stopul cardiac – trebuie să intervină. Primul lucru pe care trebuie ele să-l facă este anunțul celebru: ”Ladies and gentlemen, if there is a medical doctor on board, please notify the nearest flight attendant”. Răspunsul în general e pauză, după 15 minute mai apar eroi care spun că sunt medici și dacă pot să ajute. Experiențele au fost însă plăcute. Motivație au avut. Este și o chestiune deosebit de utilă pentru dânsele, pentru viața de zi cu zi”.