Sistemele eoliene şi hidrocentralele mici care ar trebui să intre în funcţiune din prima zi a anului viitor, vor primi mai multe certificate verzi decât proiectele care sunt deja în funcţionare şi care au trecut în vara aceasta printr-o modificare a schemei de sprijin.
Specialiştii din domeniul energiei verzi au sintetizat situaţia astfel „îţi trebuie o traducere în limba română ca să înţelegi noul text de modificare a schemei de sprijin“.
Din anul 2009 până în prezent, acest domeniu a atras investiţii de 4,5 – 5 miliarde de euro.
„De la 1 ianuarie 2014, proiectele eoliene noi puse în funcţiune vor primi 1,5 certificate verzi pe fiecare megawatt-oră, în loc de două, proiectele solare vor primi trei în loc de şase, iar hidrocentralele vor primi 2,3 certificate în loc de trei. Modificarea se aplică numai proiectelor noi şi nu se cumulează cu modificările intrate în vigoare de la 1 iulie“, a explicat Niculae Havrileţ, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei.
Hotărârea dată de Guvern în privinţa reducerii numărului de certificate verzi acordate pentru energia regenerabilă, a fost publicată săptămâna aceasta în Monitorul Oficial.
Documentul pare însă atât de ambiguu scris încât persoanele din piaţă consideră că şi ei vor avea nevoie de explicaţii suplimentare din partea ANRE pentru a se asigura că au înţeles prevederile noii legislaţii.
„Îţi trebuie o traducere în limba română ca să înţelegi noul text de modificare a schemei de sprijin, dar după ce am cerut şi noi explicaţii, am înţeles că de la 1 ianuarie 2014 proiectele eoliene vor primi 1,5 certificate“, spune Ionel David, directorul executiv al Asociaţiei Române pentru Energie Eoliană.
Textul iniţial al schemei de promovare pentru energia verde, arata că fiecare megawatt-oră produs de un proiect eolian primea 2 certificate verzi iar pentru proiectele solare se acordau 6 certificate. Hidrocentralele mici primeau 3 certificate pentru fiecare megawatt-oră de curent injectat în sistem.
Această schemă a fost gândită de statul român pentru a atinge ţintele obligatorii fixate de UE în ceea ce priveşte ponderea pe care energia regenerabilă o are în consumul total.
Dificultatea a apărut odată cu venirea crizei, chiar dacă iniţial schema a avut un impact pozitiv, când a devenit o povară pentru consumatorii finali, a căror facturi au crescut sub povara „subvenţiilor“ verzi.
De la numai 14 MW în proiecte eoliene în 2009, România a ajuns anul acesta la peste 2.450 MW la finalul lunii octombrie după investiţii de peste 3,6 mld. euro, în timp ce proiectele solare au ajuns la 660 MW, de la nici măcar 1 MW în 2009, după investiţii de peste un miliard de euro. Potrivit Transelectrica, în 2012, subvenţiile pentru energia verde au ajuns la circa 300 de milioane de euro.
ANRE a publicat apoi un raport ale cărui concluzii arătau clar că schema de sprijin pentru energia verde este mult prea generoasă şi că trebuie redusă.
Concluziile acestui raport vor intra în vigoare începând cu prima zi a anului viitor.
Modificarea iniţială
În luna iulie, Guvernul a luat măsura de a amâna temporar acordarea unui număr de certificate verzi pentru proiectele deja în funcţiune, pe fondul ameninţărilor cu reducerea activităţii din partea unor companii precum Alro sau ArcelorMittal Galaţi. Certificatele verzi pentru proiectele deja în funcţiune, urmează să fie recuperate în perioada 2017-2020.
Astfel, din iulie 2013 se amână temporar acordarea unui număr de certificate verzi pentru fiecare megawatt-oră produs şi livrat de producătorii de energie electrică din surse regenerabile după cum urmează: un certificat verde pentru centralele hidroelectrice noi, cu puteri instalate de cel mult 10 MW, un certificat verde pentru centralele eoliene, două certificate verzi pentru centralele electrice solare.
Recuperarea certificatelor verzi amânate se va face începând cu cu 31.03.2017 pentru hidrocentrale şi proiecte solare, respectiv începând cu 01.01.2018 pentru eoliene.
Investitorii în eoliene şi hidrocentrale care intră pe schema de sprijin redusă din ianuarie 2014 vor primi mai multe certificate decât cei care au deja proiectele în funcţiune, dar care au fost afectate de modificările introduse de la 1 iulie, anul acesta.
„Cei din urmă vor fi cei dintâi. Oricum, nu se cumulează reducerea de la 1 ianuarie 2014 cu amânarea intrată în vigoare din iulie“, a mai spus Ionel David.
SURSA: ZIARUL FINANCIAR (ZF)