ClujAzi

Fii informat!

Suspiciuni de natură penală la proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu

Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat o serie de nereguli la CNADNR privind inclusiv proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu şi a sesizat organele statului, suspectând fapte penale.

„Având în vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum şi prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, au apărut suspiciuni de natură penală şi au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea contractelor”, arată Ministerul Transporturilor, într-un comunicat.

Referitor la contractul Orăştie-Sibiu, Corpul de Control a constatat că:

– S-au înregistrat mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se şi în faza de construcţie (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari întârzieri; avizele pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi emiterea autorizaţiilor de construcţie au avut întârzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri. De menţionat că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentaţiile necesare obţinerii autorizaţiei de construire pentru terenurile suplimentare;

– Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluţiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului că nu sunt îndeplinite condiţiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren şi recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părţi;

– Având în vedere întârzierile, precum şi nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către Antreprenor, parte din ele au fost soluţionate, parte nu;

– Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Braşov. Acestea au constatat următoarele deficienţe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului şi ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiei;

– Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât şi inginerul FIDIC DRDP Braşov nu şi-au îndeplinit corespunzător obligaţiile prevăzute de serviciile de supervizare;

– La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare şi execuţie a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăştie, dar el nu a fost promovat oficial şi nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficienţelor;

– Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, şi continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri.

– CNADNR a plătit Constructorului 94,32% din Contract;

– Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc;

– Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, dar, practic s-a preluat întregul obiect al contractului şi nu doar o parte din lucrare. Acţiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului;

Potrivit Ministerului Transporturilor, antreprenorul va proiecta, executa şi termina lucrările în conformitate cu prevederile contractului şi va remedia orice defecţiuni ale lucrărilor.

„Beneficiarul (CNADNR, n.r.) nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost soluţionate toate revendicările sale privind calitatea executiei, nu a luat în calcul executarea garanţiei de buna executie şi nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului”, arată ministerul.

Transporturile fac referire şi la un contract de furnizare şi punere în funcţiune a 16 instalaţii de cântărire, încheiat în 2012, unde de asemenea CNADNR a comis o serie de nereguli.